lördag 5 juli 2008

Nattlig besökare...

... i natt när jag gick till sängs vid 2 tiden så hörde jag ett "gnagande" ljud från mitt pysselrum.. Jag vågade inte kika vad det var så jag stängde bara dörren..
Imorse har jag och per gått i omgångar och kikat efter "djuret" som gjorde ljudet..

Jag misstänkte att det var en mus eller en liten fågel då vi haft balkongdörren öppen över natten innan..

Efter mycket letande.. med fötterna i Snuttans pool och den andra av oss med fötterna på en stol, vantar på händerna och en skyffel i ena handen så hittade jag inbrottstjuven..

Det var en stor Bagge/borre som krypit in i en låda.. Under fliken i botten låg den.. Förmodligen hade den krypit under och så hade fliken nött mot siderna och skapat det läskiga ljudet..

Så här ser den ut..

Det är inte en Barkborre eller Ekoxe som jag trodde men vet DU?

Den har liksom en "snabel"/horn framtill..
Var ca 4cm lång och 2cm hög och kanske 2-3cm bred..
Att jag säger var är inte för att den är död utan för att vi släppte ut den och inte har den i våra "ägor" längre..
Vet du något om den så lämna en kommentar..
Kram o tack på förhand

4 kommentarer:

Anonym sa...

En liten söt noshornsbagge är det som du hittat. :o)

Klicka på min länk så kommer du rakt in i Wikipedia.

Trevlig sommar! Vi kanske syns om du är hemma om några veckor!

Kram/Kerstin

Anonym sa...

Herregud mamma hade dött hon är livrädd för allt som heter skalbaggar och skorvar =) Trevlig helg!

Johanna sa...

Vilka djurvänner... Du kan ju gissa vad jag hade gjort. Hi hi.

Victor sa...

Jag hittade en sådan idag! Jag delade ut tidningar och framför en port låg den där kl 04.00. Hade tydligen gått vilse och satt där och tryckte vid dörren. När jag öppnade höll den på bli ihjälklämd. Jag tog hem den till vår trädgård. :-)
Har aldrig sett en sådan tidigare.